På Nesodden er det mange helårssyklister. Nå får de sykkelhotell på fergekaia. Så sykkelen kan stå trygt under tak mens pendlerne er på jobb i Oslo.


1. juni startet arbeidet med det som nå er et ferdig sykkelhotell på kaia. Nå er det kun «siste finish» igjen. Prosjektet er utført for Viken fylkeskommune. Askim Entreprenør med prosjektleder Jan Petter Hagen og anleggsleder Kenneth Larsen er snart klare til å overlevere prosjektet. 30. november blir det offisiell åpning og snorklipping.

Jan Petter var også prosjektleder på ombyggingen av terminalbygget rett nedenfor, som stod ferdig i mai. I juni startet han med prosjektet med sykkelhotellet litt lenger opp i bakken.
– Det har vært et morsomt og utfordrende prosjekt sier Jan Petter. Han har vært med å bygge to sykkelhotell tidligere, da i Oslo sentrum.
Travelt knutepunkt med mange sykler
Mellom terminalbygget og det nye sykkelhotellet som straks skal åpne, står det veldig mange sykler. Med et sykkelhotell blir det både bedre parkering for syklistene og litt ryddigere på fergekaia. Fergekaia på Nesodden er et travelt knutepunkt.

Anleggsleder på dette prosjektet, Kenneth har den siste tiden jobbet både på et annet prosjekt Askim Entreprenør har på Nesodden, for Nesodden kommune, et høydebasseng for drikkevann, og han har jobbet i Maridalsveien i Oslo. Et prosjekt som blir ferdig i løpet av november.
Han er enig med Jan Petter om at sykkelhotellet både har vært interessant, morsomt og utfordrende. Han forteller at særlig utformingen av betongplaten til bygget var en ny utfordring.
– Betongplaten måtte være både kurvet og ha fall, sier Kenneth.
Sykkelhotellet kveiler seg opp i en skrå, og ligger i en bakke, hvor Askim Entreprenør har sprengt ut fjell for å bygge sykkelhotellet.
Noen uforutsette utfordringer
Det var mange hensyn å ta når man skulle sprenge på et sted som dette, med mange mennesker, busser, biler og sykler. Så her ble det lagt mye arbeid i sikkerheten.
Jan Petter og Kenneth løfter frem at det har vært et godt samarbeid med byggherren hele veien, også når de møtte på utfordringer som det ikke var planlagt for. Da fjellet var sprengt oppdaget de at fjellet ikke var så solid som de trodde.
– For å hindre steinsprang så har vi sprøytet på ekstra betong på fjellet, forteller Jan Petter.

Sykkelhotellet består av betong og treverk, og har både sykkelstativ i A-bøyler og sykkelstativ i to etasjer. Jan Petter håper og tror at sykkelhotellet vil bli mye brukt.
