Askim Entreprenør har lenge vært kjent for å sette miljø i fokus ved planlegging og utføring av sine prosjekter. Nå trer totalentreprenøren inn som pioner i Europa når det kommer til nullutslipp ved inn- og uttransport av masser. Dette gjør de ved å ta i bruk Norges første elektriske tipp-lastebiler.
Tekst og foto: Monica Snopestad / Colibri Content
På Økern i Oslo bygges et midlertidig bad på oppdrag for Oslo Kommune. Askim Entreprenør vant prosjektet med best konsept, oppgaveforståelse og utførelse. Bruken av blant annet el-lastebiler og elektriske mobilkraner var da en del av tiltakene som skulle tas i bruk.
De to lastebilene som nå frakter masser inn og ut på prosjektet er av typen Volvo SE Electric 6×2. Med en nyttelast på 13,5 tonn og styrbar aksel bak, opptrer lastebilene smidig og funksjonelt på liten plass.
Se film og galleri lenger ned i saken
El-lastebilene fra Tom Wilhelmsen AS ble tatt i bruk første gang på anlegg denne mandagen. De ble da brukt som vanlig singelbil uten henger og kjørte fra 7:00 til 16:00 uten å lade batteriene. Da dagen var omme var det 38% igjen av kapasiteten, noe sjåførene Kjetil Skarpnes og Tomislav Kusenic var godt fornøyd med. Tipp-lastebilene har en rekkevidde på 12 mil, så med snill kjøring og kort avstand mellom pukkverk og anleggsplass ser dette ut til å fungere helt utmerket.
Entreprenøren med miljøet i fokus
Når de elektriske lastebilene kommer kjørende er det ganske stille. Kun knasing i pukken og varselsignal når de rygger, avslører at de kommer kjørende.
–Det er noe uvant å oppleve at en stor lastebil kommer inn uten å høre den, forteller Roy Dybedahl, prosjektleder fra Askim Entreprenør AS.
Med fokus på miljøet er det klart at nullutslipp på transport er et stort pluss, men Askim Entreprenør tar hensyn til miljøet ved å gjennomføre en rekke andre tiltak også.
–Vi hindrer lysstøy ved å skru av alt av lys på natten eller når det ikke trengs. I tillegg har vi kontroll på støv og masser fra plassen ved at lastebilene kjører på en egen asfaltert stripe før de forlater plassen, forklarer prosjeltleder Dybdahl. Dette gjøres for å hindre at massene blir dratt utover veiene i nærområdet.
Oslo kommune har satt som krav at oppgravde masser skal gjenbrukes på byggeplassen. Bare mindre mengder betong og asfalt, som ikke kan gjenbrukes på byggeplassen, skal kjøres ut til godkjent mottak. Oslo kommune planlegger å demontere badet og gjenbruke det et annet sted når det nye Tøyenbadet er ferdig i 2023. Massene ronderes, slik at hullet etter bygningen vil kunne bli tettet med de opprinnelige massene. Ved å benytte massene på denne måten, blir det mindre transport, og dermed også mindre kostnader.
I Oslo er det dessuten ikke lov å slippe overflatevann inn på nettet. Derfor er bygget og det midlertidige svømmebassenget løftet 50cm for optimal infiltrering av vannet. I tillegg blir alt av materialer til selve bygget dokumentert for å vise at de ikke inneholder skadelige stoffer (i henhold til EPBD). Alt av materialer skal kunne resirkuleres eller gjenbrukes på neste plass.
Oslo Kommune har som mål at det skal være null utslipp på alle anlegg innen 2025.
Det er ennå ikke nok gravemaskiner eller lastebiler til å dekke kravene om nullutslipp på bygg- og anlegg i Oslo. Som alternativ har det blitt brukt kjøretøy som går på HVO-diesel eller gass tidligere.
Galleri: trykk på et bilde for å se det større. Bla med piltaster eller sveip for å bla mellom bildene.