
På kun 43 uker ble den 1900m2 store barnehagen satt opp og levert til Askim Kommune. Her skal inntil 168 barn fra tidligere Jahrbo, Henstad og Grøtvedt barnehage få boltre seg på 6 avdelinger og utvikle seg videre under Reggio Emilias pedagogiske filosofi.
Den lyttende pedagogikken
I Nord-Italia, mellom Milano og Bologna, ligger byen Reggio Emilia hvor kommunens første barnehagesjef, Loris Malaguzzi, fikk en stor betydning for byens pedagogiske filosofi og videre praksis innen byens kommunale barnehager. Nå er Reggio Emilias pedagogiske filosofi blitt populært i flere land, og det med god grunn.
–Filosofien går ut på det at man tror på at barnet er født intelligent. De skal ikke nødvendigvis lære alt, for de har allerede noe som kan videreutvikles. Vår oppgave er å se hvor barnet står og dermed se hva det er de trenger for at de skal kunne utvikle seg videre, forklarer pedagogisk leder Åse Torper.

Innen Reggio Emilias pedagogiske filosofi handler det mye om forskning, altså det å finne ut ting sammen. Barna får kontinuerlig påfyll med utfordringer, og jobber i miljøer og barnegrupper der de samarbeider om spesifikke prosjekt. Prosjektene kan vare over tid, og det er ikke bestemt når de slutter eller hvor lang tid barna skal bruke på dem. Alt blir observert og dokumentert underveis slik at man ser hva de trenger påfyll av.
For å kunne følge barna opp på en bedre måte, er alle avdelingene aldersstyrt. Hos Eid Barnehage finner du ikke en toåring på samme avdeling som en femåring, fordi det er enklere å tilpasse læringsmiljøet til en gruppe barn som er på samme alder. På denne måten får alle barna akkurat den oppmerksomheten og oppfølgingen de trenger for å utvikle seg videre.
Viktig å skape miljøer
Eid Barnehage består av seks avdelinger delt på to fløyer. Begge fløyene har hvert sitt ateliér der barna kan utforske bruken av forskjellige materialer. De to fløyene møtes på midten hvor den store spisesalen ligger. Her forsyner barna seg selv fra buffeten, som hver dag kan inneholde noe varmt å spise. I spisesalen er det skapt små miljøer tilpasset forskjellig bruk. Spisesoner med bordkort til hver avdeling, en liten lesekrok, en scene med noen instrumenter, og en krok der barna kan kle seg ut. Alt er samlet i ett og samme rom på en ryddig og oversiktlig måte.
De seks avdelingene, som er oppkalt etter edelstener, består også av store og lyse rom. Her kan barna bygge seg egne miljøer og kroker med flyttbare møbler.
–Valget falt på Askim Entreprenør nettopp fordi de tegnet store og luftige rom der møblene kunne flyttes rundt på hjul, forteller barnehagens leder, Cecilia Hultgren. Pedagogisk leder Anne-Beate Dollis legger til at de voksne på denne måten får en god oversikt over barna og dermed kan følge med på alt som skjer, i tillegg til at barna får skape egne miljøer og kan konsentrere seg om sin lek i ro og fred.
I tillegg til administrasjonsavdelingen, er det også bygget på en avdeling til Åpen Barnehage. Denne delen har egen lekeplass og er adskilt fra resten av barnehagen.
Uteområdet vil også komme til å bli basert på miljøer. En av bodene skal bli snekkerbod, og en kjøkkenhage planlegges. Det vil i tillegg bli laget et hjørne hvor barna kan leke med vann.
–Dette gjenspeiler også Reggio Emilias pedagogiske filosofi. Det er bedre å bygge miljøer enn å ha en masse lekeapparater, sier Åse Torper. Uteområdene er hittil inspirert av gjenbruk av naturlige materialer, og det kommer til å bli mer av dette etterhvert.
(Klikk på bildene for å se de større)
Siste år i ny barnehage
Venninnene Christiane (5) og Kajsa (5) gikk i Grøtvet barnehage før. Mandag 7.august startet de i Eid Barnehage, og de syns barnehagen er flott. De har allerede utforsket store deler av både inne- og uteområdene og er storfornøyde. De kan fortelle at navnet på deres avdeling er Rubinen, og de vet godt at en rubin er en edelsten. Neste år blir jentene skolejenter.
